top of page

Et toi, qu'est-ce que tu fais dans ta vie?


'Tu veux vendre ta voiture?' De Rom-mannen kwamen direct ter zake, maar ik was met de fiets en had enkel wat camera's bij me. Mijn plan? Workshops fotografie geven aan de kinderen van het doortrekkersterrein van Gent.

Dagelijks rijden duizenden auto de stad uit langs de Drongensesteenweg, maar niemand weet wie precies in de caravans verblijft. De kinderen kunnen door het rondtrekken niet naar school en daarom staat er sinds kort een containerklasje. Maar toch blijkt het een eentonig bestaan, zo vertelt Wendy. Ze is elf jaar en bracht haar jonge leventje door in een woonwagen. Het alfabet kent ze, maar lezen en schrijven kan ze amper, al zou het heel graag leren. Hobby's, die heeft ze niet. Maar zij en haar zusjes zijn wel grote fan van Kenji.

Als we over het terrein wandelen zegt ze over elke man die we passeren 'C'est mon oncle', één enkele keer vergist ze zich en zegt ze 'Ah, non, ça c'est mon père'. Over enkele dagen trekt de hele familie verder, naar Kortrijk, Rijsel of verder weg? Op zoek naar mensen die hun auto wel verkopen, auto's die ze kunnen opknappen en terug verkopen. Kleine beetjes die helpen om de eindjes aan mekaar te knopen.

Na vier workshops is er een al een band gegroeid. Ik zorg voor verstrooiing, breek hun dag. Ik kan honderduit vragen stellen, zij geven me een inkijk in hun leven. Hun onbeantwoorde leergierigheid ontroert. De vraag 'Et toi, qu'est-ce que tu fais dans ta vie?' houdt me bezig.

Recent Posts
Search By Tags
bottom of page